Compliance

Czym jest compliance?

„Compliance” tłumaczymy jako „zgodność”. Termin ten oznacza działania zgodne z prawem, normami, regulacjami i zaleceniami. System compliance ma zadbać o to, by organizacja działała zgodnie z prawem i tym samym uniknęła strat finansowych czy utraty reputacji.

 

Należy pamiętać, że system compliance funkcjonuje na dwóch poziomach:

  • zewnętrznym – to przede wszystkim podejmowanie działań zgodnych z wymaganiami prawa,
  • wewnętrznym – dotyczy przestrzegania przez wszystkich pracowników szeregu norm, kodeksów, procedur i regulaminów.

 

Compliance w INEA

Program compliance wprowadzony został, aby umożliwić utrzymanie wysokiego poziomu standardów działalności Spółki i wyeliminować potencjalne nieprawidłowości. Jednocześnie wspomaga on Spółkę w prowadzeniu działań rzetelnie, uczciwie i zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Tworzą go takie dokumenty, jak kodeks etyki czy procedura przyjmowania i wręczenia upominków. Program compliance zwraca uwagę na potrzeby wszystkich pracowników Spółki i wszystkich ich dotyczy.

 

Kodeks etyki

Program compliance obejmuje również zagadnienia związane z kodeksem etyki, który funkcjonuje w Spółce. Kodeks ten został przyjęty w przekonaniu, że w relacjach biznesowych istotne jest transparentne zachowanie, uczciwe traktowanie i poszanowanie prawa. Kodeks etyki wyznacza standardy zachowania w relacjach pracodawca–pracownik oraz pracownik–pracownik. Wskazuje również dobre praktyki i wartości w relacjach biznesowych. Do przestrzegania zasad kodeksu etyki zobowiązany jest każdy pracownik Spółki.

 

Zasady przyjmowania i wręczania upominków

Dopuszczamy przyjmowanie i wręczanie upominków:

  • o wartości nieprzekraczającej kwoty 200 zł,
  • niewpływających na osąd pracowników i podejmowane przez nich decyzje,
  • mających charakter symboliczny lub pamiątkowy,
  • które nie są przekazywane regularnie.

Wszelkie wątpliwości co do charakteru prezentu należy konsultować z Działem Compliance.

 

Dział Compliance

Zadania Działu Compliance obejmują wszelkie działania mające na celu zapewnienie szeroko pojętej zgodności działalności Spółki.

Do podstawowych zadań Działu Compliance należą:

  • promowanie kultury compliance i wartości etycznych,
  • doradztwo i bieżące wsparcie w zakresie compliance,
  • opiniowanie tworzonych w Spółce regulacji wewnętrznych,
  • utrzymywanie repozytorium polityk i procedur,
  • badanie zgłoszonych przypadków niezgodności.

 

Główne obszary compliance

Compliance aktywnie monitoruje następujące obszary:

  • zapobieganie konfliktom interesów,
  • zapobieganie korupcji,
  • ochrona swobody konkurencji,
  • zapewnienie uczciwego i profesjonalnego traktowania klientów,
  • zapobieganie dyskryminacji.

 

Zgłaszanie nadużyć

W Spółce funkcjonuje kilka odrębnych kanałów zgłoszeń, dostępnych dla pracowników. Każdy zgłaszający ma zapewnioną anonimowość zgłoszenia.