Compliance
Czym jest compliance?
„Compliance” tłumaczymy jako „zgodność”. Termin ten oznacza działania zgodne z prawem, normami, regulacjami i zaleceniami. System compliance ma zadbać o to, by organizacja działała zgodnie z prawem i tym samym uniknęła strat finansowych czy utraty reputacji.
Należy pamiętać, że system compliance funkcjonuje na dwóch poziomach:
- zewnętrznym – to przede wszystkim podejmowanie działań zgodnych z wymaganiami prawa,
- wewnętrznym – dotyczy przestrzegania przez wszystkich pracowników szeregu norm, kodeksów, procedur i regulaminów.
Compliance w INEA
Program compliance wprowadzony został, aby umożliwić utrzymanie wysokiego poziomu standardów działalności Spółki i wyeliminować potencjalne nieprawidłowości. Jednocześnie wspomaga on Spółkę w prowadzeniu działań rzetelnie, uczciwie i zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Tworzą go takie dokumenty, jak kodeks etyki czy procedura przyjmowania i wręczenia upominków. Program compliance zwraca uwagę na potrzeby wszystkich pracowników Spółki i wszystkich ich dotyczy.
Kodeks etyki
Program compliance obejmuje również zagadnienia związane z kodeksem etyki, który funkcjonuje w Spółce. Kodeks ten został przyjęty w przekonaniu, że w relacjach biznesowych istotne jest transparentne zachowanie, uczciwe traktowanie i poszanowanie prawa. Kodeks etyki wyznacza standardy zachowania w relacjach pracodawca–pracownik oraz pracownik–pracownik. Wskazuje również dobre praktyki i wartości w relacjach biznesowych. Do przestrzegania zasad kodeksu etyki zobowiązany jest każdy pracownik Spółki.
Zasady przyjmowania i wręczania upominków
Dopuszczamy przyjmowanie i wręczanie upominków:
- o wartości nieprzekraczającej kwoty 200 zł,
- niewpływających na osąd pracowników i podejmowane przez nich decyzje,
- mających charakter symboliczny lub pamiątkowy,
- które nie są przekazywane regularnie.
Wszelkie wątpliwości co do charakteru prezentu należy konsultować z Działem Compliance.
Dział Compliance
Zadania Działu Compliance obejmują wszelkie działania mające na celu zapewnienie szeroko pojętej zgodności działalności Spółki.
Do podstawowych zadań Działu Compliance należą:
- promowanie kultury compliance i wartości etycznych,
- doradztwo i bieżące wsparcie w zakresie compliance,
- opiniowanie tworzonych w Spółce regulacji wewnętrznych,
- utrzymywanie repozytorium polityk i procedur,
- badanie zgłoszonych przypadków niezgodności.
Główne obszary compliance
Compliance aktywnie monitoruje następujące obszary:
- zapobieganie konfliktom interesów,
- zapobieganie korupcji,
- ochrona swobody konkurencji,
- zapewnienie uczciwego i profesjonalnego traktowania klientów,
- zapobieganie dyskryminacji.
Zgłaszanie nadużyć
W Spółce funkcjonuje kilka odrębnych kanałów zgłoszeń, dostępnych dla pracowników. Każdy zgłaszający ma zapewnioną anonimowość zgłoszenia.
- Home
- Compliance